Myyrä ja sen työ

Joskus täällä oli asiaa Velvertistä, useimmiten jotain muuta.

sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

Modernismia viikon sykleissä

Ensimmäinen poimintani on juoma: Bionade, Organic non-alcoholic refreshment drink, Ginger-Orange. Kuva selventänee miksi.


Lisäsin kokonaiset kaksi (2) blogilinkkiä luettujen listaani. Kannattaa tsekata. Molemmilla tämän blogin lukijoilla lienee sen verran ylimääräistä aikaa.

Imatralla (Etelä-Karjalan maakunta, Svetogorskin vieressä, Suomen kartalla siellä kaakkoiskulmassa) vieraillessani törmäsin hienoon divariin Vuoksenniskan kaupunginosassa. Puolittain kuvaavalla nimellä "50's divari" varustettu esineiden kierrätyspiste omasi yllättävän hienon vinyylivalikoiman. Myös paikan jukeboksi herätti ihastusta, Kinksiä, Monkeesia etc. mutta myös vähemmän tunnettuja täysosumia levyttäneitä artisteja, joista itselläni ei ollut hajuakaan. Palaan varmasti. Tällä visiitillä mukaan tarttui B.J. Thomasin LP "Everybody's Out Of Town".

Otsikkoon palatakseni, joidenkin tietolähteiden mukaan mod-kulttuuriin kuuluu nopeatempoisuus in/out-statuksen suhteen. Hieno kampauksesi muuttuu konservatiiviseksi, upouuden takkisi hihojen pituus saattaa yllättäen ylittää uuden sallitun mitan, ja kenties kenkiesi korot voivat olla totaalisen out, vaikka viikko sitten kaikki tämä oli niin hip kuin olla ja voi.

Onko tällaista idiotismia todella esiintynyt muualla kuin musiikkilehdissä, sitä en tiedä. Mutta ainakaan kukaan ei tietääkseni ole esittänyt itse musiikin suhteen vastaavaa kertakäyttöisyyden paradigmaa. Toki muodissa olevan genren edustajista valtaosa on yleensä nopeasti unohtuvaa sekundaa, Northern Uproar, anyone? Mutta piinallisimpia lienevät kuitenkin Ladat, huonoista osista kokoon kyhätyt rakkineet joiden elinkaarta jokin paha voima pidentää yli sallitun. Lapset menevät kyyryyn takapenkillä kun vanhemmat heittävät heidät kouluun Siperian Tiikerillä. Lapset poistuvat ostoskeskuksesta kun kaiuttimista pärähtää Dire Straitsin "Money For Nothing". Punaisen langan kadotessa on parasta päättää täältä sinne.

sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Burn in hell

Pieni tiivistelmä Seurahuoneen keikasta 3.7.2011: settilista oli jotakuinkin Tram #7 (Jens Lekman) / When Time Was On My Side / What's the Use? / Umbrella Song (Supperheads) / Lonely Face / Close Enough / Glory (Silverbullit) / Bring It All Home. Enemmänkin piti soittaa mutta tilaisuuden alun viivästyttyä settiä tiivistettiin. Setin treenaus, soundchekki ja osittain itse soittokin meni vähän alamäkeen, joten päälimmäinen fiilis lavalta poistuessa oli jokseenkin ontto. Peli ei kuitenkaan illan osalta ollut vielä menetetty.

Päivätyöt kutsuivat aamulla, mutta jäin silti seuraamaan illan pääesintyjän, kanadalaisen Burning Hellin showta. Olin kuunnellut pari biisiä myspacessa ja ajattelin tsekata pari ekaa kappaletta ennen kuin suuntaisin kotiin nukkumaan. Mutta eihän lähdöstä tullut mitään. Laulaja Mathias tarinoi jokaisen kappaleen välissä synnynäisen tarinaniskijän tapaan yhtyeelle tarjotuista pihveistä, merirosvoista ja niin päin pois, ja itse musiikki toimi myös todella hyvin. Yhdestä kappaleesta kuultiin jazz-sovitus, jonka alkuun jokainen soittajista antoi tyylinäytteen omasta osaamisestaan tässä genressä: kitaristi, kolme puhallinsoittajaa, basisti ja rumpali vetivät kukin vuorollaan lyhyen näppärän tilutuksen. Intron viimeisteli Mathiaksen avoin ukulele-sointu. Nyt sen tiedän, kaikista soittimista ukulele on se joka on todella luotu jazziin! Aloitteleville musikanteille ei siis kannata enää näyttää Nothing Else Mattersin introa vaan laittaa ukulele käteen ja näin päästään oikean musiikin pariin ensi askelista lähtien.

Burning Hellin musiikkia voisi kuvailla seuraavasti: Jens Lekman meets Monkees sung by happy-go-lucky Lou Reed. Ja tyylilajina country. Kannattaa alkuun tsekata vaikka "My Name Is Mathias" ja "Kings Of the Animal Kingdom" (jälkimmäinen ei nyt pompannut mistään vastaan mutta se ei tarkoita etteikö joku muu kuin minä osaisi etsiä kappaletta vähän etevämmin). Nimi ei yhtyettä tässä tapauksessa pahenna, suosittelen varauksetta.

Tyhjästä päästä kärsii koko bloggaus, joten eiköhän tämä ollut tältä erää tässä. Kesällä ostetaan tuulettimia ja talvella lennetään Espanjaan. Uutta Velverttiä on tällä hetkellä kuultavissa niin myspacessa kuin soundcloudissakin. Kun helteet hellittävät ja voimme taas pukeutua kuten bändin kuuluukin, palaamme paikallisen raittiusseurasi vuosikokoukseen. Robinho näyttää aivan Dangerousin aikaiselta Michael Jacksonilta. Shammmmouna!

keskiviikko 8. kesäkuuta 2011

Citizen Stay

Suomenkielinen otsikointi on ilmeisen hankalaa näiden muutamien kirjoitelmien perusteella. Aiheena tänään lyhyitä havaintoja, aloitetaan mp3-soittimeni tuottamista ajatelmista:

Idlewild - Mistake Pageant. Ikäkriisi painaa päälle, ja jään alituiseen kiinni ikuisuus sitten tapahtuneiden sattumusten muistelusta. Kuten ajasta jolloin Idlewild oli hyvä. Olimme Wiltsun kanssa Manicsin keikalla muistaakseni 1999 ja Idlewild oli tuntematon lämmittelijä. Nordenskiöldin halli ei ole helpoin paikka vakuuttaa tällaisessa tilanteessa, mutta jätkät veti setin jonka myötä tuli suurin piirtein sama fiilis kuin jos keikka olisi ollut omassa olohuoneessa. Rumpalia lukuun ottamatta kaikki esiintyivät jossain vaiheessa selinmakuulta ja energia vei mukanaan. "And I know what it feels like to have bad luck".

Eric Burdon. Tätä ääntä pysähdyn aina kuuntelemaan ja ihmettelemään. Usein kun kuulen jonkun laulavan riipivästi ja isolla tunteella, ensimmäinen ajatus on että äijä istuu pytyllä tai fiilistelee muuten yli. Burdon laulaa. Kun joku pelle tarinoi tekstin tulkitsemisesta tms. niin se on eri asia, tällaiseen taiteelliseen prosessiin en halua sotkea tätä hienoutta vähimmässäkään määrin. Edellä mainittu tekstin tulkinta viittaa siihen, että esittäjä on miettinyt tekstiä, dramatisoi sitä mielessään samalla kun juo teetä himassa, ja esittää sen vähän niin kuin teatterissa. Eric Burdon on toista maata. Kun laulu tulee luonnostaan sydämestä sen kuulee heti. Tätä ei opeteta koulussa.

Martti Servo & Napander - Viikonloppu. Jos oikein muistan niin tässä kappaleessa lauletaan "Ei se retkuksi tee jos vähän renttuillaan. Joka muuta väittää niille sanon - terrrve vaan". Martin päätä heiluttamalla toteutettu vibrato sopii laiturille vuodenajasta riippumatta, kunhan on noin 22 astetta plussaa ja poutaa. Joku löyhä pointti voisi olla se, että katsoin televisiosta Suomen euroviisukarsintoja 1970-luvulta, ja oli pysähdyttävää havaita kuinka hyviä laulajia ehdokkaat aikanaan olivat. Jopa Danny. Ehkä laulun lahjan omaavat jäävät tänä päivänä tutkani ulkopuolelle (tangomarkkinat etc.) mutta jotenkin tuntuu että aikanaan jengi vaan yksinkertaisesti oli taidokkaampaa tällä osa-alueella.

Charlatans - Tellin' Stories. Edelliseen kommenttiin viitaten laulaa voi toki eri tavoin. Tim Burgessin äärimmäisen heikko lauluääni on mielestäni helvetin hieno. Hän laulaa usein siten, että oikea nuotti otetaan kiinni jossain sen loppupäässä, ja pidetään suurin piirtein siellä kunnes mennään eteenpäin. Muistan aloittelevana laulajana sekoittaneeni oman epävireisyyteni tähän tyyliin. Puolustelin nuotin vierestä laulamista sillä että jossain kohtaa se osui ja tää nyt vaan on tämmönen tyylijuttu. Joo, on, mutta sen pitää kuulostaa hyvältä. Tämä on mainio esimerkki siitä, kuinka musiikin hienoutta ei aina saa täysin matemaattiseen muotoon, vaan se on enemmän kuin maalaus, tulkinnan varainen ja kokijasta riippuvainen. Charlatansin vetelä venyttely kaksinkertaistaa Stellan makunautinnon, kun taas Marilyn Manson saa etsimään kaukosäädintä gepardin vikkelyydellä.

Five Easy Pieces. Jack. You're all full of shit. Ennen kuin jokin menee vikaan, minä häivyn.

Maco & Pasanen. Jos saisin esittää Paatelaiselle yhden toiveen, se olisi Pasasen siirtäminen sivuun per heti. Äijä on maksimissaan rivimies, ja nyt kapteenin nauha vetää kumisen selkärangan lysyyn. Ja Heikkinen, Itävallassa pelaava keskikenttämies maajoukkueen topparina. Mun mielestä siinä vois olla vaikka PK-35:n topparipari (jos nyt sattuvat olemaan finskejä) ja menisi paremmin. Ei voi noin pahasti jäätyviä kavereita peluuttaa, kun Suomessa tolla pelipaikalla erityisesti tulee olla joukkueeseen itsetuntoa valavia pelaajia. Kiitos kaikesta ja uutta putkeen.

Gonna find myself again. One of the diamond dogs is dead.

sunnuntai 15. toukokuuta 2011

Hej pålare!

Perjantai 13 ei sisältänyt tällä kertaa epäonnea ja kamaluuksia Velvert-leirissä vieraillessamme Siuntiossa soittohommissa. Soiton alkaessa puolen yön aikaan oli kaikilla paikallaolijoilla todennäköisesti mielessä ilmaveivi. No, setit soitettiin ja hauskaa oli - hihasta ravistettiin muutama ekstranumero jotta paikan ohjelmapolitiikan mukainen soittoaika saatiin täyteen, mutta näin sitä joutuu joskus tekemään.

Toisin oli futis forumin mukaan eräässä mutasarjan jalkapallo-ottelussa, jossa itsekin ravasin. Jälkimmäisen puoliajan kestoksi isännät mittasivat 27 minuuttia, kun kyseisellä sarjatasolla peliaikaa tulisi tarjota 30 minuttia per puoliaika. Meille vierailijoille tällä ei ollut suurempaa merkitystä, johdimme 3-1 ja olisimme voineet pelata vaikka tunnin pidempään ilman että ottelun kulku olisi muuttunut. Kukapa kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse: tein ottelun voittomaalin mukavasti takanurkaan pudonneella laukauksella, totutusti boksin vasemmasta reunasta. Edellisestä oli vierähtänyt jo tovi, ei kuitenkaan 35 vuotta.

Kolmekymmentäviisi vuotta. Manchester City voitti postimies Yaya Touren maalilla FA Cupin ja aloitti ajanlaskun pokaalien suhteen alusta. Ottelun lopputunnelmia seuratessani arvuuttelin lähinnä mitähän Liam Gallagherin päässä mahtoi liikkua, kun joukkue jota hän on ikänsä kannattanut katkaisee tappion kierteen ja ilmoille kajahtaa Roll With It? Don't let anybody get in your way... Pysy Paavo kaukana tästä.

Niin ja voitti se toinenkin jengi jotain mutta koskapa ne hannuhanhet ei jotain saisi venkuloitua kasaan. Paskin keskikenttä ikinä ja silti... Giggs on kyllä hyvä, siitä ei pääse mihinkään. Toivottavasti Barca teurastaa ne parin viikon kuluttua.

Näyttäisi vähän urheiluaiheiselta tekstiltä tällä kertaa, joskohan olisi parempi lopetella ennen kuin siirrytään suunnistukseen tai johonkin? Kyllä. Loppuun vielä biisilista Varuccasta:

Bring It All Home / Cities of the Red Night / Sebastian's Garden / No Movement / What's the Use? / Highway 13 / No Revenge / Out of Place - Out of Time / Lonely Face / Eastward --- Colony / When Time Was On My Side / Flock of Birds / Ivory / Given Line / Tram #7 (Jens Lekman cover) / Nothing Lasts Forever (Echo & the Bunnymen cover) / Columbia (Oasis cover)

lauantai 7. toukokuuta 2011

Avaus

Lauantain 7.5.2011 oikea vakioveikkausrivi tulee noudattamaan seuraavaa merkkijakaumaa:

1
2
1
-
1x
1
1
-
1
x
x2
-
1
x2
1x
2

Mikäli jossain vaiheessa paljastuu, että joku salavakoilee tätä blogia, tulee veikkausrivejä koskevien ennakkotietojen julkaiseminen päättymään välittömästi. Toistaiseksi voisin varmaan kirjata oikean lottorivinkin ylös mutta jätetään se nyt kuitenkin toiseen kertaan.

Tuohon vakioriviinkin sisältyy tiettyä hazardin mahdollisuutta (suurin osa kupongin joukkueista ei ole ollut alhaisesta sarjatasosta johtuen "tutkan alla") mutta mihinpä ei? Seuraavaksi tajunnanvirta johdattaa pohtimaan ajatusta "miksi helvetissä kirjoitan johonkin nettiin yhtään mitään". Mutta voi, ennakkosensuuri iski ja poisti pitkän pätkän itsekritiikitöntä facebook-paheksuntaa ym. jorinaa jonka oli tarkoitus tähän kysymykseen vastata. Tärkeintä on muistaa heijastimen käyttö netissä liikkuessa, siellä on aina pimeää.

Tämä täältä tällä erää, pää on nyt avattu ja kuka ties näitä avartavia kirjoituksia pullahtaa tänne joskus toistekin.